Dag 2 - 30 juli 2013 - NYC - Reisverslag uit Upper West Side, Verenigde Staten van Astrid & Marcel - WaarBenJij.nu Dag 2 - 30 juli 2013 - NYC - Reisverslag uit Upper West Side, Verenigde Staten van Astrid & Marcel - WaarBenJij.nu

Dag 2 - 30 juli 2013 - NYC

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid & Marcel

30 Juli 2013 | Verenigde Staten, Upper West Side

Now you're in New York,
Concrete jungle where dreams are made of, there's nothing you can't do
Now you're in New York, New York, New York
(Alicia Keys)

De dag begon goed met een heerlijk Amerikaans ontbijt bij Lenny's Gourmet, maar een paar minuutjes lopen vanaf ons hotel. De mannen wilden alledrie een spiegelei (sunny side up), en het smaakte ze heerlijk. Ik koos voor een gevlochten broodje, dat uiteindelijk een heel grote donut bleek te zijn. Samen met een fruitsalade en een flesje drinken was dat meer dan genoeg en konden we op weg naar ons eerste plan voor vandaag, de Roosevelt Island Tram (een monorail die binnen vier minuten van de Upper East Side over de East River naar Roosevelt Island gaat). Deze tram is vaak in films en series te zien, o.a. in een Spiderman film en in onze favoriete serie White Collar.
Met de metrokaart kun je er gebruik van maken en het was geweldig.
Je zweeft over het drukke verkeer heen richt de Queensboro Bridge en binnen vier minuten sta je aan de overkant op Roosevelt Island. Daar nog even heerlijk op een bankje aan de oever gezeten en genoten van de prachtige skyline van Manhattan.

Daarna vervolgden we onze weg naar het Flatiron gebouw (het 'strijkijzer' gebouw), in het echt nog mooier dan op de foto's die ik gezien heb.
Even bij Eataly's een focaccia gehaald en Noah een ijsje en dat heerlijk in het parkje op Madison Square opgegeten. Gekeken naar alle mensen die voorbij kwamen en ons verbaasd over de hoeveelheid kinderen en wandelwagens in dit kleine park. Er was een festival georganiseerd voor de Kids Summer Camps en alle kindjes hadden fel gekleurde t-shirtjes aan, zodat de begeleiders precies wisten welke kindjes bij hen hoorden.

Verder naar het Empire State Building (gigantisch) en Grand Central Station. Wat een prachtig gebouw! Flink rondgekeken en in de Apple Store aldaar geskyped (is dat een werkwoord?) met Carolien en m'n ouders.
Natuurlijk daar bij Magnolia Bakery de famous banana pudding en heerlijke brownies gegeten.

Toen kwam het hoogtepunt van deze dag: Top of the Rock (Rockefeller Plaza), waar we vanaf de 70e verdieping een werkelijk prachtig uitzicht over New York hadden. Natuurlijk flink wat foto's gemaakt en vanaf een bankje van het adembenemende uitzicht genoten.
Alleen de rit omhoog met de lift was al een belevenis; het plafond van de lift is van glas en tijdens de rit omhoog wordt er in de liftschacht en op het plafond een presentatie en lichtshow geprojecteerd, waardoor je niet doorhebt dat je in sneltreinvaart omhoog zoeft.

Nadat we weer met beide benen op New Yorkse bodem stonden zijn we naar het naastgelegen St. Patrick's Cathedral gegaan. Jammer genoeg staat zowel de buitenkant als een groot deel van de binnenkant in de steigers wegens renovatie, maar de kerk was wel open. De delen die we nu wel konden zien waren prachtig, dus als de steigers weg zijn moet het haast nog wel mooier zijn (dan hebben wij een goed excuus om hier nog eens terug te komen als de steigers weg zijn :-) )

Ik ben blij dat ik thuis al goed rondgekeken heb op internet, want niet alleen de recensies voor Lenny's (ontbijt) en Eataly's (lunch) waren zeer goed, maar ook ben ik via de Yelp site aan het adres gekomen waar we vanavond hebben gegeten: Five Guys Burgers and Fries.
Hier eten de New Yorkers zelf ook (dat zegt al genoeg) en dit jaar zijn zij voor de zoveelste keer op rij uitgeroepen tot de beste hamburgertent van New York. Zonder internet hadden we nooit bij deze tent uitgekomen en we hebben heerlijk gegeten, de titel die zij gewonnen hebben hebben ze zeker verdiend.

Inmiddels is het gaan schemeren en gaan we nog naar Times Square. Een mierenhoop van mensen, The Naked Cowboy (voor de dames onder ons, persoonlijk niet 'my cup of tea' hahaha), billboards, toeterende auto's en ga zo maar door. Erg druk, maar leuk om eens geweest te zijn.
We sluiten de dag af met een bezoek naar M&M's World, waar Noah nog even snel met een blauwe M&M op de foto gaat, en daarna gaan we met de metro naar ons hotel, waar we om 22.30 uur alle vier uitgeteld in slaap vallen. Zo komt er een eind aan een geweldige maar drukke dag in NYC.