Dag 9, Yellowstone NP - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Astrid & Marcel - WaarBenJij.nu Dag 9, Yellowstone NP - Reisverslag uit West Yellowstone, Verenigde Staten van Astrid & Marcel - WaarBenJij.nu

Dag 9, Yellowstone NP

Door: Astrid

Blijf op de hoogte en volg Astrid & Marcel

06 Augustus 2019 | Verenigde Staten, West Yellowstone

Celebrate good times, come on! (Let's celebrate)
Celebrate good times, come on! (Let's celebrate)
There's a party goin' on right here
A celebration to last throughout the years
So bring your good times, and your laughter too
We gonna celebrate your party with you
Come on now
Celebration
Let's all celebrate and have a good time
Celebration
We gonna celebrate and have a good time
(Kool & The Gang / Celebration)

Speciaal voor Linda die vandaag jarig is, gefeliciteerd lieve (schoon)zus en tante en nog vele jaren! Xxx

Voor ons was de eerste dag in Yellowstone ook een feestje, want wat hebben wij op de eerste dag al veel moois mogen zien!
We startten de dag met een lekker ontbijt in het restaurant van onze Three Bear Lodge. Voor mij voor de eerste keer deze vakantie pancakes met huckleberries (bosbessen) en voor de mannen gebakken eitjes met toast en fruit. Wat een heerlijk begin van de dag!
We halen wat te eten voor de lunch, tanken de auto vol en duiken in de rij om het park in te komen. Het lijkt druk, maar het park is zo immens groot dat je daar in het park niet veel meer van merkt.
We maken onze eerste stop bij de Fountain Paint Pot, een aaneenschakeling van pruttelende en dampende warmwaterpoelen, sommige in aardetinten en sommige helder blauw/groen gekleurd, de één met een sterke zwavelgeur en de andere met een sterke geur van rotte eieren (blegh!)
Via een houten boardwalk kun je helemaal om alle hot springs heen lopen, wat een magisch wonder der natuur!
Omdat we graag naar The Old Faithful willen, slaan we de stops daarna even over voor nu en parkeren we op de grote parkeerplaats.
The Old Faithfull is de beroemdste geiser in het park, van de vele geisers is deze de meest actieve; hij blaast elke 90 minuten (om en nabij) hete dampen en kokend heet water in de lucht.
Een uitbarsting kan tot 32.000 liter kokend water zo'n 56 meter hoog de lucht in spuiten, de uitbarstingen duren gemiddeld 3,5 tot 4,5 minuut. In totaal zijn er dagelijks 17 uitbarstingen en wij mochten vandaag getuige zijn van één daarvan!
Eerst deed één van de park rangers (Ranger Carl) een praatje met leuke weetjes over deze unieke geiser en daarna begon het schouwspel. Ik had verwacht dat de uitbarsting met veel gebulder gepaard zou gaan, maar het bleek een bescheiden geluid te geven. Het was fantastisch en het wachten meer dan waard geweest.
Omdat het inmiddels lunchtijd is en onze magen beginnen te rommelen, stoppen we op de kleine parkeerplaats bij de Kepler Cascades, een mooie waterval/stroomversnelling. We smeren de broodjes en met uitzicht op het watergeweld stillen we onze trek.
Met een lekker koel drankje gaan we weer de weg op en is onze volgende stop de Continental Divide. Dit water ziet eruit als een kleine rivier vol met prachtige waterlelies, maar er loopt een denkbeeldige scheidingslijn dwars doorheen die ervoor zorgt dat het water aan de ene kant afmeert naar de Grote Oceaan en aan de andere kant afmeert naar de Atlantische Oceaan. Met het blote oog is het niet te zien, maar het is een mooi natuurfenomeen.
In West Thumb lopen we weer een boardwalk langs een groot basin met verschillende geisers en verwonderen wij ons over de verschillende vormen, kleuren, groottes en geuren :-)
We zijn inmiddels als een aantal uur in het park en besluiten bovenlangs via de Hayden Valley terug te rijden naar onze lodge, toch nog 1,5 uur rijden.
Die 1,5 uur bleek dus wat langer te worden, want we worden getrakteerd op een schouwspel van wildlife, dat wil je niet geloven.
We zien kuddes bizons pal langs de weg en voor onze auto langs, herten met prachtige geweien, en als toetje een bruine beer. Wat een schouwspel, en dat voor de 1e dag!

Morgen staat een ander gedeelte van het park op het programma, wat zullen wij vannacht lekker slapen!

Good night, sleep tight!

• 07 Augustus 2019 - 04:44

Linda:

Dank jullie wel voor de birthdaysong! Het is echt heel fijn om elke dag met julilie verslag te beginnen! JUllie maken weer een prachtige reis! xxx